Waarom ik bestellingen niet verzend

“Bezorgen jullie alles zelf?”

Groot was zijn verbazing toen ik samen met Lea voor zijn deur stond met zijn bestelling. En hij was zeker niet de eerste met die reactie. Ja, ik bezorg alle bestellingen zelf, bij je thuis of eender welke andere locatie, zolang die maar binnen 30km rond Herzele ligt. Dat heeft zo zijn redenen én voordelen. Je kan namelijk zelf kiezen wanneer ik je bestelling kom bezorgen. Op die manier hoeft je nooit een hele dag thuis te zitten wachten en weet je precies wanneer ik zal langskomen.



Er zijn verschillende redenen waarom ik ervoor kies om de bezorging zelf te doen in plaats van beroep te doen op een pakjesdienst. Want heel eerlijk? Het is praktisch gezien geen goede zet van mij om de bezorging van bestellingen zelf te doen. Hier kruipt namelijk heel wat tijd in. Het zou veel makkelijker zijn voor mij om de bestellingen gewoon naar de post te brengen en het wel aan de pakjesdiensten over te laten.⁠ Ook financieel zou dat interessanter zijn, want dan kan ik over heel België verzenden in plaats van enkel rond de kerktoren.⁠

Maar dat druist heel hard in tegen mijn principes.

Ik wil namelijk dat we meer lokaal gaan eten en drinken.

Er is zoveel lekkers in onze streek dat het helemaal niet nodig is om het verder te gaan zoeken. Maar als ik producten van hier begin op te sturen naar bijvoorbeeld de Kempen, hoe lokaal zijn ze ginder dan nog? Ik ben ervan overtuigd dat er in de Kempen even goed superlekkere lokale producten te vinden zijn, die geen 100km moeten afleggen. ⁠Al die voedselkilometers zijn nergens voor nodig. Het hele idee achter lokaal kopen is het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. En dat valt gewoon niet te verzoenen met verzenden.

Breekbare verpakkingen

Een tweede reden is het feit dat de meeste producten in een breekbare verpakking zitten. Confituur zit in bokaaltjes, bier in flesjes, paté in potjes,… Ook de geschenkpakketten zijn best wel fragiel door de versiering op de doos. Door zelf te bezorgen kan ik garanderen dat je bestelling in perfecte staat bij jou aankomt. Ik heb het namelijk zelf in de hand. Letterlijk.

Als ik zie hoe sommige pakketten hier afgeleverd worden, hou ik mijn hart vast voor de toestand van de inhoud ervan. Ik heb het zelf al meegemaakt dat er een gebroken fles in een bestelling zat. Dat is niet fijn natuurlijk en een hoop gedoe, want je moet dan de webwinkel contacteren, er moet een nieuwe opgestuurd worden, je moet langer wachten,... Dat heb je dus bij mij niet.

Minder verpakkingsmateriaal betekent minder afval

Lukt breekbare producten opsturen dan helemaal niet? Jawel hoor, maar dat brengt mij bij een volgende reden om zelf te bezorgen. Die heeft te maken met duurzaamheid, want door zelf in te staan voor de bezorging, bespaar ik ook enorm op verpakkingsmateriaal. Ik huiver bij de gedachte aan hopen bolletjesplastiek, opvulkussentjes, extra kartonnen dozen,... Er is al meer dan genoeg afval op deze wereld.⁠ Je zal bij mij amper verpakkingsmateriaal vinden dat uit plastiek bestaat. Ik zeg amper, want het plastiek verpakkingsmateriaal dat ik zelf ontvang gooi ik niet weg maar hergebruik ik.

Maar stel je eens voor dat ik alle bestellingen zou verzenden in plaats van ze zelf lokaal te bezorgen. Dan ga ik er niet komen met enkel het verpakkingsmateriaal dat ik zelf ontvang. Nee, dan ga ik moeten bij kopen. En je kan wel voor duurzame alternatieven kiezen, maar het blijft extra verpakkingsmateriaal dat in omloop gaat. En dat wil ik niet.

Wat zijn dan wel de opties als je buiten mijn bezorgregio woont en toch graag producten uit de Vlaamse Ardennen koopt?

Afhalen bij ons thuis in Herzele, kan altijd en is sowieso gratis. Kom je van wat verder, combineer het afhalen dan met een bezoek aan één van de prachtige steden hier in de buurt of profiteer ervan om een mooie wandeling te maken over de glooiende heuvels van onze streek.

Ofwel laat je het toch door mij bezorgen, maar met een bijkomende transportkost per extra kilometer dat je buiten mijn bezorgregio ligt. Ik bezorg je daarvoor graag een voorstel voordat je effectief bestelt. Neem gerust contact op via het contactformulier en dan bekijk ik graag met jou wat mogelijk is. Deze optie is evenwel enkel mogelijk in uitzonderlijke gevallen en voor zakelijke bestellingen.
    16-01-2023 17:45     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.